Asfaltowe nawierzchnie drogowe

Około 90% nawierzchni w Europie wykonanych jest z mieszanek mineralno-asfaltowych. Do tej grupy zalicza się beton asfaltowy, będący mieszaniną asfaltu oraz tłucznia kamiennego (kruszywa). Dzięki badaniom prowadzonym w ciągu ostatnich lat w różnych krajach świata mieszanka ta jest stale udoskonalana.

Co wpływa na popularność betonu asfaltowego?

beton asfaltowy

W zależności od zastosowanego kruszywa beton asfaltowy może się różnić pomiędzy swoimi rodzajami. Główną cechą betonu asfaltowego jest jego elastyczność. Doskonale się ona sprawdza w przypadku nawierzchni wykonywanych na wiaduktach, czy mostach – zmniejsza to ryzyko wystąpienia niebezpiecznych pęknięć i uszkodzeń spowodowanych naprężeniami pochodzących od konstrukcji. Zaleta ta jest również wykorzystywana w terenach górzystych, w których mogą wystąpić osunięcia warstw skalnych. Ważny jest również czas, w jakim inwestycja zostaje oddana do ruchu. Wybudowanie drogi o nawierzchni mineralno-asfaltowej nie jest tak wymagające, jak na przykład betonowej w obliczu zmieniających się warunków atmosferycznych. Ponadto beton asfaltowy jest w stanie przenieść większe obciążenia niż kostka brukowa, a stosowanie kolorowych mieszanek wykorzystywane jest przy budowie na przykład dróg rowerowych, by zwiększyć ich widoczność. Ponadto tego typu nawierzchnie są stosunkowo ciche i nadają się do recyklingu. Beton asfaltowy nie powinien być wykorzystywany nawierzchnie tuneli ze względu na swoją palność.

Choć jak każdy inny materiał, mieszanki mineralno-asfaltowe nie są bez wad, to szybkość wykonania, możliwość recyklingu i bezpieczeństwo na drodze sprawiają, że beton asfaltowy jest tak powszechnie stosowany. W miejscach, gdzie wykonanie tego typu nawierzchni jest niemożliwe, wykorzystywane są inne rodzaje nawierzchni.