Sterowanie suwnicami natorowymi

 

Do transportu ładunków w ramach niewielkich określonych obszarów doskonale nadają się suwnice. Te konstrukcje dźwigowe są bezpieczne i zapewniają wysoką precyzję i wydajność. Ich wadą jest oczywiście tylko ich obszarowość, czyli że działają tylko w miejscach, w których są zlokalizowane i nie można ich przewieźć nigdzie indziej.

Zadania operatora suwnicy natorowej

suwnica natorowaNajwiększe tego typu konstrukcje znajdują się w portach morskich, gdzie dokonuje się przeładunku towarów z transportu morskiego – czyli statków, na transport lądowy i odwrotnie. Morska suwnica natorowa to naprawdę duża maszyna, której wysokość może dochodzić do kilkudziesięciu metrów. Aby zostać operatorem takiej suwnicy trzeba posiadać odpowiednie kwalifikacje i dobrze się czuć podczas operowania dużymi maszynami. Każda pomyłka może oznaczać śmiertelne niebezpieczeństwo dla wszystkich, którzy będą znajdowali się w pobliżu suwnicy lub uczestniczyli w jej pracy. Wprawdzie wypadki zdarzają się rzadko, ale jest to raczej zasługa zatrudniania na tych stanowiskach odpowiednio wykwalifikowanych osób. Jak sama nazwa wskazuje suwnica natorowa porusza się po torach i operator aby przemieścić lokalizacje pomostu musi tak sterować suwnicą, aby się po tych torach przemieszczała. Dodatkowo do zadań operatora należy także obsługa codzienna i sterowanie sekcją załadunkową całej maszynerii za pomocą gałek umieszczonych wewnątrz kabiny, która znajduje się w górnej jej części.

Kabiny suwnic wyglądem przypominają te z dźwigów, a do tego są równie wysoko umieszczone. Operator musi mieć tam zapewnione odpowiednie warunki, aby cała zmiana w ciasnej kabinie nie była dla niego udręką, gdyż taka sytuacja generuje niebezpieczeństwo. Nieskupiony i zdenerwowany operator nie może w odpowiedni sposób sterować maszyną.